bij de koffie


Ik herinner me nog de immense ontgoocheling die me overviel toen ik enkele jaren geleden de vertaling van het nummer Wer Bisto van de Friesche meidengroep Twarres onder de neus kreeg. Tot dan vond ik het een leuk ding. Het klonk zo lekker exotisch, getormenteerd en mysterieus. Omdat ik er niets van begreep natuurlijk. Als het nummer in het Nederlands was geweest had niemand er een zak aan gevonden.



Er zijn zo nog wel van die nummers. Kennen jullie Stevie B nog? Ik moet bekennen dat ik zijn naam zelf ook even moest opzoeken, maar zijn gouwe ouwe monsterhit 'Because I love you' kennen jullie zeker nog. En anders, hier is 'ie nog eens:





Je hoort er niet zo veel meer van, maar in een welbepaalde kustgemeente staat een tea-room waar de overwinning op de goede smaak werd gevierd met roze schuimwijn en garnalencocktails. Boven het geruis van de waterpartij die de gehele achterwand van het etablissement beslaat en groen sfeerlicht de wereld inzendt, hoor je daar soms ook dit nummer. Toen ik negen was, werd ik uiteraard zo zacht als een rauw ei van dit liedje. Maar onlangs was ik dus in die tea-room, waar ze naast watervallen en zwart-gouden sfinksbeelden ook lekkere koffie hebben, en hoorde ik voor het eerst echt wat die mens eigenlijk zingt. En toen lag ik dubbel. Even dubbel als wanneer Wim Soutaer zijn liedje begint met 'Ik adum'.
Mijn hart is een open deur,
wil je aub binnenkomen?
Ik zie het zo voor me.
En dat hij een brief gekregen heeft. Van de postbode dan nog wel.
Ik zat zonet in de Humo te lezen: zie ik daar toch wel dat Frans Bauer er net zo over denkt, zeker? Great minds think alike.

2 reacties:

  1. Unknown zei

    Xaro,

    wat een aanval op mijn gemoed, deze post! Dat roze haar van die Johan ('t was toch Johan he?), jongens toch, it was acceptable in the 90s - in Fryslan dan wel.

    En dat nummer van Stevie B... wukke droake! Die mens lijkt op Lionel Richie gekruist met Worf van Star Trek.  

  2. Xaro zei

    Ja, misschien kunnen de Fixkes eens een nummertje maken over de nineties. Dan zal dit er wel in zitten.  


 

Copyright 2006| Blogger Templates by GeckoandFly modified and converted to Blogger Beta by Blogcrowds.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.