gebluf en gekanker

Twee keer ging er een golf van verontwaardiging door mijn lijf toen ik las dat De Standaard een lijst van 'boeken die je gelezen moet hebben' heeft gepubliceerd. Wie heeft hun mening ooit gevraagd? The mere snobbery! Maar ik was nieuwsgierig, dus ik ben toch maar eens gaan kijken op de site. Ik meen toch enige ironie op te merken, en dat stelt me gerust. Als ze zouden beweren dat iedereen eerst en vooral diè boeken moet lezen, zou ik serieus op mijn paard zitten. Want ik lees al even graag de vrolijke detectives van Dennis Lehane als één van die blufboeken.
Om toch ook maar even te bluffen, of net niet, het is maar hoe je het bekijkt: ik heb er 16 uitgelezen. The World Acccording to Garp is nummer 17, maar die is nog niet uit. Vier ervan heb ik niet uitgelezen. Een aantal titels staan op de lijst 'ooit eens als ik veel tijd en goesting heb'. Andere ken ik zelfs niet. Foei, Xaro!
Ik mis wel 1 boek op de elitaire boekenlijst. Wie Omega Minor van Paul Verhaeghen daadwerkelijk uitgelezen krijgt, mag eens tegen mij komen bluffen. Mensen die De Ontdekking van de Hemel een tentoonspreiding van intellectualisme vonden, laten het misschien beter in de kast staan. Denk ik.
Ik wil trouwens nog van deze post gebruik maken om te melden dat een VRT-journaliste vandaag 'een meisje die' gezegd heeft op het scherm en dat dat geweldig op mijn zenuwen werkt. Dat ze studenten Journalistiek eerst maar eens dat soort dingen leren in plaats van de recente literatuurgeschiedenis. Begot!

0 reacties:


 

Copyright 2006| Blogger Templates by GeckoandFly modified and converted to Blogger Beta by Blogcrowds.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.