Wortels

'Xaro was vanmorgen afwezig wegens familiale omstandigheden.' Dat briefje heb ik verschillende maandagmiddagen met een naïeve glimlach onder de neus van een bedenkelijk fronsende schoolmeester geschoven. 

Wij woonden aan de zee, alle familie en vrienden in Turnhout. En in de weekends bracht dat dus een hele volksverhuis op gang. Jarenlang vertrok er op vrijdagavond een mini karavaan uit Egypte naar het Beloofde Land. Mami, papi en de kindjes met pak, zak en slaapzakken de auto in. Van de kust naar de Kempen, en op zondagavond terug. Behalve dus als het echt te gezellig was. Dan kreeg ik zo'n briefje mee. 
We logeerden bij oma, en overdag gingen we overal buurten. Wij waren die van aan de zee en ik was grappig want ik kon ook West-Vlaams spreken. Ik kende mijn weg daar, ik had er speeladresjes. Ik heb in maïsvelden rondgehost, kampen gebouwd, vureke stook gespeeld en in prikkeldraad gehangen ginder. Ik sliep bij mijn oma in bed en die vertelde dan over 'den hond, den ezel, de kat en den haan', onderweg naar Bremen. 
Ik was thuis aan de zee en ik was thuis in de Kempen. Ik sprak, en spreek, even vlot lekker West-Vlaams als met de dikke Turnhoutse 'l', die ik helaas niet fonetisch kan schrijven. In de zomer deed ik evenveel pipi in het pisbadje van het Stadspark als in de zee. Opgegroeid met één poot in de polder en één poot in de heide.
Intussen is oma er niet meer, in het huis waar wij ook thuis waren wonen andere mensen en we komen zelden nog in Turnhout. Nieuwjaar. Soms met Pasen. Soms in november. En dit weekend ook.  Als ik er nu rondloop voel ik mij 'die van de zee', die haar weg kent maar niet thuis is. Tegenwoordig is Gent mijn speeltuin. Maar als ik mijn dikke 'l' nog eens mag bovenhalen voel ik me nog altijd heel erg mezelf.

6 reacties:

  1. jim zei

    Exotische inwijkelinge, gelieve niet van blaaske-ledig te doen in het Van Eyck-zwembad, want ik kom daar ook.  

  2. Xaro zei

    Ik heb intussen wel geleerd om alleen maar van blaaske ledig te doen in sanitaire voorzieningen. Waarvoor gaat een mens anders op kot?  

  3. Anoniem zei

    om naar 't schijnt in de lavabo pipi te doen.

    conchitta  

  4. Xaro zei

    Zot, dat kan ik al van in het vijfde middelbaar!  

  5. Anoniem zei

    Nog een groeischeut gehad dan?

    Conchitta  

  6. Xaro zei

    Jaja, lavabo, douche, allemaal dezelfde pot nat.  


 

Copyright 2006| Blogger Templates by GeckoandFly modified and converted to Blogger Beta by Blogcrowds.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.