Vorige week hebben ze mij nog eens iets verteld dat ik niet wist. Ik vind dat tof, zo van die redelijk nutteloze maar zeer fascinerende weetjes. Ik kan niet garanderen dat ze echt waar zijn, maar ze komen uit een krant en van mijn tante. En als er nu twee dingen zijn die ik niet, nooit niet, in twijfel trek, dan zijn dat de gazet en mijn familie. Van u verwacht ik hetzelfde. Hier komen ze:

1. Haar vergaat niet. En er is al wat haar op onze aardbol gevallen. Als je bedenkt wat er aan harigs in de seventies alleen al rondliep, en je telt daar dan ook nog de sixties bij, en de oertijd, en de middeleeuwen, en al wat daar tussen komt, kan je al een paar dekbedden vullen. En dan hebben we nog geen beestjes geteld: van de wolharige neushoorn tot de chihuahua van Paris Hilton en al wat daar dan weer tussen ligt, wat die in de loop van de eeuwen hebben achtergelaten kan ook wel een paar afvoerbuizen naar de eeuwige jachtvelden helpen. Maar WAAR is al dat haar dan naartoe? In feite (echt waar dus he) zouden we hier intussen al bedolven moeten zijn onder 7 meter haar. Onze planeet zou er van uit de ruimte eigenlijk moeten uitzien als een met veel moeite uitgebraakte haarbal. Waarlijks een vreemde zaak. De oplossing is een beetje een anticlimax, maar toch: spinnen eten haar. Gelukkig maar.

2. Etymologie: waar komt de naam 'avocado' vandaan? U weet wel, die rare, pokdalige, misvormd uitziende en beetje weke vrucht waar Martha Stewart really delicious guacamole van kan maken. Is er een link met ons rechtssysteem? Zijn advocaten ook raar en pokdalig? Zien ze er misvormd en een beetje week uit? Soms wel natuurlijk, maar ik heb er nog geen lijn in kunnen trekken. En voor zover ik weet krijgt zelfs Barfa Stewart er geen goeie guacamole uit. De oplossing is deze keer wel cooler: avocado is een verbastering van het Azteeks woord ahuacacuauhitl, wat klotenboom betekent. HA! Wie wist dat al? De Azteken vonden blijkbaar dat avocado's op hun kloten leken. Wel vreemd, als avocado's zo groot en toch nog uitsterven...

Jullie mogen ook! Make my day en bestook mij met kweenieoekoele mega vetgeile weetjes, hoe nuttelozer hoe beter. NU!

8 reacties:

  1. Anoniem zei

    Ooooh, ik wist dat alletwee nog niet! Wat dan met Ariane, de vrouw zonder kapsel, maar met véél haar? Wat voor 'n spinnen komen daarbij te pas? Tarantula-deluxe, perhaps?

    Ehm... weetje nr 3: chocolademelk wordt van bruine koeien gemaakt!! Soit, dat dacht ik althans, lang lang geleden. Maar het bijft een fijne gedachte.

    Agent Blond. Carré Blond  

  2. Goeie Marchandise zei

    Wist je dat...Maggie Thatcher meegewerkt heeft aan de uitvinding van het SOFTIJS (bweurk). Kijk maar:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Margaret_Thatcher (onder 'early life and education')  

  3. Vincent zei

    Ik ben een grote fan van weetjes, tiens. Dat bij mummies alle tenen apart ingepakt werden pakweg. De stap van weetjes naar quizvragen is erg klein natuurlijk. Voor de liefhebbers: Neil Armstrong was de eerste mens die een stap op de maan zette. maar wie was de eerste mens die op de maan gekakt heeft?
    Vins  

  4. Xaro zei

    Is dat vraag + antwoord?  

  5. Anoniem zei

    Toch niet. Voor de fans: het antwoord is Buzz Aldrin.  

  6. Xaro zei

    Vreemd, ik vind dat gelijk niet direct terug in zijn cv... Ik zou dat er toch in zetten hoor.  

  7. Anoniem zei

    De wereld zit vol leuke weetje. De orgininele naam van moeder Theresa was Agnes Gonxha Bojaxhi. Dat klinkt niet alleen veel geiler, je krijgt ook echt het water in de mond als je het uitspreekt. Dat de eerste roman ooit, Genji-monogatari, in Japan werd geschreven (door een vrouw natuurlijk), in de elfde eeuw is ook altijd fijn om weten (dit wordt soms wel ter discussie gesteld, blijkbaar). We kunnen trouwens naar de echo van de big bang luisteren. Oh, en om iets met Azteken te doen : ze hadden een dubbel rioleringssysteem in Tenochtitlan en tijdens de feestelijkheden voor Tlaloc (de god van de regen) verdronken ze kinderen als offer. Hoe meer de kleine aan het bleiren was, hoe meer regen er zou komen. En ook leuk om weten : hoe hoger je op de sociale ladder stond, hoe strenger je berecht werd voor een misdaad, omdat je een voorbeeldfunctie had. Stel je maar eens voor dat ze dat in België doen....  

  8. Xaro zei

    Zaligheid!
    Weetjes genoeg, blijkbaar. Laat maar komen, Grietje!  


 

Copyright 2006| Blogger Templates by GeckoandFly modified and converted to Blogger Beta by Blogcrowds.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.