gesprekje aan de rivier

Een groot schandaal is het, dat heeft werk en dat voelt zich te goed voor de wereld! De geruchtenmolen draait op volle toeren, maar gelukkig zijn de klachten tot bij mij geraakt. Het is waar, al een hele week stil, dat kan niet zijn. Een verhaaltje is aan de orde. Het gaat over de man die ervoor gezorgd heeft dat we vandaag mooi weer hadden en speelt zich af in de wasserette. Het begint aldus:

Xaro steekt haar was in.
Hij: Dag mevrouw!
Ik: Hallo.
Hij: Waart ge niet verschoten?
Ik: Dat valt nogal mee.
Hij: Niet van het verschietachtige type? Ik ook niet. Ik verschiet nergens van. Ik weet veel van de wereld. Hoe alles in mekaar zit enzo. Niet schoon ze. Maar het is belangrijk dat ik mij focus op de goede dingen. Geen drama maken. Niet optrekken met jaloerse mensen. Dat is slecht.
Ik: Ah ja?
Hij: Ja. Hebt u misschien 2 euro voor mij? 
Ik: Waarom? 
Hij: Om eten te kopen. U moet weten, ik slaap hier. Ik heb wel een studio in Antwerpen maar die is te klein voor mij. Dus ik slaap hier. Maar ik heb geen geld voor eten.
Hij zag er nochtans niet uit alsof hij iets te kort kwam, en toch wist ik dat er iets loos was. Dat bleek ook uit de 40 minuten monoloog die volgden. 
Vrouwen komen van een fruiteiland. Mannen ook, maar soit. Dat is gewoon zo. Snoep is heel belangrijk. Er zijn mensen die met fruit vandoen hebben, en mensen die met metaal en geld vandoen hebben. Scholen zijn gevangenissen en leerkrachten zijn geschift. De beste manier om soa's te vermijden is om lang te vrijen (in een wassalon bijvoorbeeld, jaja...), daarna een toertje te lopen, veel fruit te eten en er daarna weer aan te beginnen. En hij kon het dus ook laten regenen als hij dat wou. Ik heb hem gevraagd om de zon nog even buiten te laten, duimen maar.
Het jongmens zat midden in een psychose, maar dat had u wellicht ook al geraden. Ik heb het nooit fijn gevonden om tot een gesprek gedwongen te worden door mensen die ik niet ken. Zeker niet als het een beetje weirdo's zijn, maar het was geen onaangenaam half uur. Het was een brave jongen die een zeer eigen logica volgde. Ik hoop voor hem dat hij bij iemand terecht kan. Die 2 euro heb ik hem gegeven, en een mandarijn. Hij leek wel iets met fruit te hebben. 

4 reacties:

  1. Anoniem zei

    WoooOOOoooow! Jandadde. Je bent een freakmagneet!! Welcome to the club...  

  2. Anoniem zei

    Ik wist dat de aanschaf van een eigen wasmachine zou leiden tot een gefnuikt sociaal leven.  

  3. Anoniem zei

    waar hebde vannacht geslapen?

    Conchitta  

  4. Xaro zei

    Niet in de wasserette, als dat uw vraag beantwoordt. En Jim: je kan mensen ook uitnodigen om hun was bij jou te komen doen, al of niet tegen betaling. Dan heb je én een sociaal leven én je kan ook kiezen met wie. Best of both worlds, I'd say!  


 

Copyright 2006| Blogger Templates by GeckoandFly modified and converted to Blogger Beta by Blogcrowds.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.